سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اگر می خواهید دوستان و برگزیدگان خدا باشید، به آن که به شما بدی می کند، نیکی کنید و از آن که به شما ستم می کند، درگذرید و بر آن که از شما روی می گرداند، سلام کنید . [عیسی علیه السلام]
عطاری عطار
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • بیمارى قلب و عروق و سیر

     

    بیمارى قلب و عروق ، حمله قلبى و سکته مغزى امروزه علت اصلى مرگ و میر در ممالک غربى به شمار مى رود، اکثر بیمارى ها به نحوى با شرایین ، که به علت بسته شدن رگ ها و لخته شدن با کلسترول زیاد و یا فشار خون زیاد مى باشد، ارتباط پیدا مى کند . بسته شدن خون در رگ ها به نحو زیر مى باشد، خون لخته شده مانع عبور خون به ماهیچه قلب از طریق رگ هاى تنگ ، مى گردد که قسمتى از قلب صدمه مى بیند . در سکته مغزى همین حالت در رگ هایى که خون را به مغز مى رسانند رخ مى دهد و بافت مغز به علت کمبود اکسیژن صدمه مى بیند .

    تشکیل چربى اضافى در رگ ها که پلاک  نامیده مى شود، مرحله پیچیده اى است . پیدایش زخمى در دیواره رگ بهانه اى براى تشکیل ذخیره بیشتر کلسترول ldl (176) ( لیپو پروتئین با چگالى کم ) مى شود . کلسترول ldl همانند تشکیل زنگ در آهن ، اکسیده مى شود، عکس العمل طبیعى سیستم ایمنى در مقابل کلسترول ldl اکسیده شده در رگ ها باعث بزرگ شدن مواد ذخیره شده مى گردد . زمانى که رگ باریک تر باشد تشکیل لخته آسان تر مى شود، در حالى که تمایل خون به لخته شدن بسیار متنوع است ، بعضى از اقلام رژیم غذائى و داروها موجب رقت خون مى گردند که خاصیت لخته شدن آن را کاهش مى دهند. به عنوان مثال قرص آسپرین این نقش را ایفا مى کند وبه همین علت است که پزشکان به افرادى که در خطر ابتلاى به حمله قلبى هستند به طور یک روز در میان ، قرص آسپرین تجویز مى کنند .

    بسته شدن شرایین اکثرا با فشار بالاى خون همراه مى باشد و علت احتمالى آن شاید این باشد که قابلیت ارتجاع رگ ها که فشار را در خون به وجود مى آورند کمتر گردیده است چگونه سیر قادر است از حمله قلبى و سکته مغزى جلوگیرى کند

    مراحل فیزیولوژیکى عمل سیر

    ذخیره کلسترول ldl در دیواره رگ ها کاهش کلسترول ldl

    کلسترول ldl اکسیده مى شود از اکسیدان کلسترول جلوگیرى مى کند

    کلسترول اکسیده شده ذخیره ، بزرگ تر مى شود. رگ ها قابلیت ارتجاعى خود را از دست داده و فشار خون بالا مى رود فشار خون را به حد تعادل مى رساند

    لخته هاى خون در رگ هاى باریک شده تشکیل و باعث آسیب به قلب و مغز مى شود با رقیق کردن خون ، از تمایل آن به لخته شدن مى کاهد . اگر دانشمندى رؤ یاى ایده آلى را که بر ضد مهلک ترین بیمارى زمان ما هست مى دید، آن دارویى بود که ضمن کاهش کلسترول ، کلسترول اکسیده شده در رگ ها را تغییر مى داد، فشار خون را پایین مى آورد، خون را رقیق مى کرد تا تمایل آن را به لخته شدن کم کند، متوجه مى شد که آن دارو چیزى جز سیر نمى باشد که در حقیقت هر چهار عمل فوق الذکر را انجام مى دهد و بعضى از خواص آن به خوبى داروهاى داروخانه اى کارآیى دارند.

     

    خوردن سیر جهت کاهش کلسترول

    چنانچه جهت کاهش کلسترول خون سیر مصرف مى کنید، انتظار شفاى آنى نداشته باشید، در حقیقت مترصد مشاهده افزایش مقدار بیشتر در اولین ماه مصرف باشید و پس از آن کاهش خواهد یافت ، پژوهشگران از علت این امر بى اطلاع هستند اما دکتر لو از دانشگاه پزشکى لوما لیندا  در کالیفرنیا نظر داد که ابتدا به علت جدا شدن چربى از بافت یا از کبد و راه یافتن به جریان خون مقدار آن را زیادتر نشان مى دهد ولى بتدریج وضع تغییر مى کند .

     

    سیر خون را رقیق مى کند

    سیر، حتى در رژیم هاى غذائى متوسط باعث رقت خون و کاهش عامل لخته شدن آن در رگ ها مى گردد. در اواسط 1970 اثر سیر مورد توجه جامعه دانشمندان قرار گرفت . پژوهشگران هندى اعضاى فرقه مذهبى جین (jin) را مورد مطالعه قرار دادنند که گروهى مطلقا از خوردن سیر و پیاز امتناع داشتند در حالى که گروه دیگرى مقادیر زیادى از آنها را مى خورند و گروه سومى هم مقدار بینابین پیاز و سیر را مصرف مى کردند در حالى که وضعیت هر سه گروه مشابه مى بود، براى مطالعه اثر سیر ایده آل بودند . هر نفر از گروه دوم در هفته بیش از یک پوند پیاز و حداقل هفده حبه سیر خورده بود . خون این گروه کمتر از دو گروه دیگر مایل به لخته شدن بود و خون گروهى که اصلا سیر نخورده بود، بیشتر تمایل به لخته شدن داشت . اهمیت بالینى این طرز رقیق شدن خون در یک آزمایش بالینى روى بیمارانى که داراى عارضه متناوب نارسایى خون به عضلات پا و اندام تحتانى بودند انجام شد . در این شرایط که تواءم با تصلب شرایین ، درد در کفل و ساق پا در اثر کمبود جریان خون به علت تنگى رگ ها ایجاد شده ، مى باشد . سیر به طور شایانى وضعیت راه رفتن طولانى آنها را بهبود بخشید.اجرا کنندگان خاطر نشان کردند که اثرات سیر پنج هفته پس از اجراى برنامه و کمک گرفتن از محرک رقیق کننده شروع گردید. این نتیجه به دست آمد که خون رقیق شده قادر است بهتر در رگ هاى تنگ شده جریان یابد . به نظر آمد که مصرف سیر خام و یا پخته تفاوت کمى در رقیق کردن خون دارد . گروهى از پژوهشگران روى بیست نفر بیمارى که تاکنون ناراحتى قلبى داشته اند بررسى کردند، بیماران به مدت چهار هفته چه به صورت خام و چه به صورت پخته سیر مى خوردند سپس فعالیت فیبرى نولیتیک  خون (معیار تمایل خون به لخته شدن ) آنها اندازه گیرى شد . پس از شش ساعت از خاتمه مصرف سیر فعالیت مذکور افزایش یافت .یعنى تمایل کمترى به لخته شدن وجود داشت . براى افرادى که سیر خام مصرف کرده اند 72 و براى کسانى که سیر پخته خورده بودند 63 و این میزان تا دوازده ساعت پس از خوردن آخرین سیر یکنواخت باقى ماند، میزان ها در طول هفته چهارم آزمایش شروع به بالارفتن نمود . در روز بیست و هشتم که فعالیت فیبرى نولیتیک گروهى که سیر خام خورده بودند 85 و فعالیت فیبرى نولیتیک گروه سیر پخته خورده به بیش از 72 بالغ گردید .

    صحبت این نیست که کدام ماده سیر خون را رقیق مى کند، ماده اجوئن همانند آسپرین خون را رقیق مى کند اما مقدار آن در ترکیبات سیر نامشخص ‍ است ، ساپر پژوهشگران گفته اند که آلى سین عامل رقیق کننده خون است .

     

    سیر فشار خون را کاهش مى دهد

     

    حداقل در هفده مورد آزمایش بالینى به اثبات رسیده است که سیر فشار خون را کاهش مى دهد . این آزمایش ها در سال 1994 توسط پژوهشگران دانشگاه آکسفورد انگلستان انجام شد و نتیجه حاصل حاکى از کاهش نسبى فشار خون بود . با دز 600 تا 900 میلى گرم پودر سیر (معادل 3.1 حبه سیر ) در روز براى دوازده هفته ، کاهش انقباضى  خون تا 7.7 درجه و کاهش انبساطى  آن تا پنج درجه برآورد شد . فشار خون معمولى از 90/140 درجه کمتر و فشار خون خطرناک 115/180 بیشتر است . اکثریت فشار خون هاى بالا بین دو حد فوق الذکر در نوسان هستند . بنابراین مصرف سیر در این حد فقط مقدار جزئى فشار خون را تنظیم مى کند .

    البته تجویز سیر با دز بیشتر اثرات بیشترى خواهد داشت . در آزمایشى (غیر از تحلیل جامع ) با تجویز 4/2 گرم (کمتر از حبه سیر کوچک ) پنج ساعت پس از خوردن آن فشار انبساطى خون به میزان 16 درجه کاهش یافت البته بیماران تحت بررسى داراى فشار خون بالا بودند . در آزمایش دیگرى به بیماران ده گرم سیر تازه در روز که 12 تا 15 برابر دزى بود که در آزمایش ‍ اکسفورد داده شده بود به بیمارانى که داراى فشار خون بالا نبودند داده شد که نتیجه بهترى در برداشت . باید بدانیم که سیر حتى اگر فشار خون از جمله : ورزش ، کم کردن وزن ، رژیم غذائى کم چربى ، محدودیت مصرف نمک ، غذاى مکمل با افزودن کلسیم ، منیزیم ، پتاسیم ، روغن هاى ماهى ، کاهش استرس ، ترک سیگار و مشروبات الکلى ، کافئین جایگاه والایى را کسب کرده است .

     

    درمان تصلب شرایین ( atherosclerosis treating )

    همان طور که اشاره شد سیر قادر است عوامل خطرناک موجب تصلب شرایین : کلسترول ، چربى هاى اکسید شده ، چسبندگى خون و فشار بالاى خون را کاهش دهد. سیر مى تواند تصلب شرایین را درمان کند، همانگونه که دیوسکرایدز یونانى در دو هزار سال پیش چندین آزمایش روى حیوانات و دو آزمایش روى انسان انجام داد به این نتیجه رسید که حیواناتى که همراه با رژیم غذائى سیر را نیز مصرف کرده اند مشکلات تصلب شرایین کمترى از آنها که سیر نخورده اند، داشته اند. لازم به یاد آورى است که خوردن پیاز تا حد زیادى همین خاصیت را دارا مى باشد .

     



    حسنعلی عطارwww.attari.ir ::: جمعه 85/7/21::: ساعت 5:5 عصر
    نظرات دیگران: نظر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 71

    بازدید دیروز: 75 کل بازدید :621776

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    عطاری عطار
    حسنعلی عطارwww.attari.ir
    قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم:العلم علمان:علم الادیان و علم الابدان. تنها دو چیز علم هستند:علم آگاهی به دین و علم آگاهی به بدن. هر دو هفته یکبار مطالب رو آرشیو می کنم.شما می تونید مطالب رو به صورت جداگانه در قسمت آرشیو ببینید.

    >>فهرست موضوعی یادداشت ها<<

    >>آرشیو شده ها<<


    Javascripts


    >>لوگوی وبلاگ من<<
    عطاری عطار

    >>لینک دوستان<<
    عاشق آسمونی
    فصل انتظار
    پردیس
    شبکه اطلاع رسانی آموزه - AMOOZEH.NET
    جلوه محبوب
    مبادا روی لاله ها پا گذاریم
    ● بندیر ●
    پرورش شتر مرغ
    کوهپایه
    لبـــــگزه
    گل دختر
    یادداشتها و برداشتها
    .: شهر عشق :.
    زنبور در ما نی در جهان
    جرعه ای از شراب عشق
    آدمک ها
    عاشقانه
    ماه ومهر
    خشکبار و آجیل نوروزی

    صل الله علی الباکین علی الحسین
    نوشته های یک ناظم
    سیاه پوش حسینیم ( نم نم بارون )
    آرامش جاویدان در پرتو آموزه های اسلام
    دوزخیان زمین
    جمهوریت : طنز سیاسی و اخبار داغ سیاسی ، تصویری
    .:: گاواره ::.
    تعقل و تفکر
    بوی پیراهن یوسف
    شاهد
    کشکول
    عکس روز
    شهید سید محمد شریفی
    من هیچم
    طعم شیرین دو دقیقه
    اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار
    پله...پله...تا خدا!
    فلک را سقف بشکافیم
    دنیای امروز ما
    خلوت تنهایی
    غیر از خدا هیچ مخواه
    زیبایی سایه خداوند بر کهکشانهاست
    وبلاگ ایران اسلام
    ســـــاوالـــــــــــان
    چند کیلو امیدواری
    مادرانه
    باسیدعلی‏تافتح‏قدس‏ومکه
    خانواده
    با کریمان کارها دشوار نیست
    cherchill59
    آلوچه در ایالت واشنگتن
    سایت دانشجویان برق الکترونیک شوشتر
    سایت اطلاع رسانی رحمت سخنی
    پیامهای من
    دایره المعارف کوچک دینی
    گیاهان دارویی
    طب قدیم + طب قرآنی = درمان
    آهستان
    بزمانه
    بچه دانشجو !
    اجتماعی سیاسی : علی ع بخاطر عدالت کشته شد.
    شوشتر نما
    سایت پی سی دانلود
    وبلاگ در حال تعطیلی عنوان لازم نداره؟!؟
    «کشکول»
    Young Astronomers Club باشگاه منجمان جوان
    کوچه های قلبم
    صفحه ای فقط برای خودم
    فقط عاشقا بخونن
    هزار و یک شب
    کلرجی من
    عقیدتی ، سیاسی پایگاه بسیج حضرت صاحب الزمان علیه السلام
    گیاهان سحرآمیز
    محسن داداشی
    بی نشان
    جاودانگی
    دانش نامه ی آزاد
    واحد پاسخ به سوالات دینی
    پایگاه مهدویت حجة الاسلام سلیمیان
    عاشقی تنها از دیار گرما : اهواز - شوشتر
    می نویسم تا زنده بمانم

    >>لوگوی دوستان<<

    >>موسیقی وبلاگ<<

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<